SNAGOM ČINJENICA

< Vesti

PETICIJA PROTIV UKIDANJA CIVILNOG MUZEJA VAZDUHOPLOVSTVA

NA AERODROMU ''NIKOLA TESLA''

Vladi Republike Srbije, predsednici Ani Brnabić je upućena peticija za neukidananje Civilnog muzeja vazduhoplovstva na aerodromu ''Nikola Tesla''. 

U peticiji se između ostalog  navodi: 

Iz medija smo saznali da je Vlada Srbije donela odluku o prenošenja Muzeja vazduhoplovstva pod upravu Ministarstva odbrane, zajedno sa svim pravima, obavezama, imovinom i arhivskom građom. Kako je navedeno, Muzej vazduhoplovstva Beograd se ''ukida'' jer, potrebe za delatnošću ustanove mogu da se zadovolje na racionalniji i efikasniji način.  

Ne slažemo se sa ovom odlukom, koju i ne razumemo u potpunosti, jer se Vlada nije oglasila povodom njenog donošenja i dala bilo kakvo obrazoloženje. Zato mi radnici bivšeg JAT-a, i drugih preduzeća i Ustanova civilnog vazduhoplovstva, koji smo našim sredstvima podigli Muzej i popunili ga našim eksponatima, kao i naši istomišljenici i šotovaoci 110 godina duge tradicije civilnog vazduhoplovstva u Srbiji, od Vlade tražimo: 

1. Da preispita i opozove svoju odluku o prenošenju kompletnog Muzeja vazduhoplovstva u nadležnost Ministarstva odbrane i de fakto ukidanje civilnog Muzeja vazduhoplovstva.          

2. Muzej civilnog vazduhoplovstva se može i mora sačuvati, tako što treba da dobije status samostalne kulturne institucije, što u stvari i jeste i što je jedini ispravan odnos društva i vlasti prema svetloj i bogatoj tradiciji civilnog vazduhoplovstva Srbije. 

3. Shodno tome, budući status Muzeja vazduhoplovstva treba da se reši prenošenjem svih osnivačkih prava na Ministarstvo kulture Republike Srbije i da se, pod okriljem ovog ministarstva, reguliše status ove vredne kulturne institucije, koja ni po svom velelepnom izgledu ni po bogatstvu muzejske građe ne zaostaje za neronimiranim muzijema vazduhoplovstva u svetu. 

Obrazloženje

Odluka o gašenju Muzeja vazduhoplovstva, doneta je na 110 - godišnjicu, kada je pančevački lekar dr Vladimir Aleksić, 1909. godine, sam napravio jedirilicu,kojim je uspeo da poleti. Bio je prvi Srbin koji je konstruisao i obavio let spravom težom od vazduha. Samo sedam godina od istorijskog leta braće Rajt, između 20. i 25. juna 1910. godine, Subotičanin Ivan Sarić je obavio prve letove avionom sopstvene konstrukcije, a 16.oktobra 1910. napravio svoj prvi javni let sa Subotičkog konjičkog trkališta, leteći na visini od 30 metara.Na Božić sledeće godine u Beogradu, je avionom koji je konstruisao Mihailo Merćep, Srbin iz Zagreba, let jeobavio Slovenac Eduard Rusijan. Između dva svetska rata u Srbiji je postojalo čak sedam fabrika aviona, od čega su se u Beogradu avioni proizvodili čak pet fabrika, a postojale su i dve fabrike motora. Jugoslovenska vazduhoplovna industrija je bila među retkim u svetu koja je uspela da proizvede i sopstveni mlazni avion, koja je takođe među prvima u svetu osnovala sopstvu avio kompaniju i obavljala redovan vazdušni saobraćaj. JAT je osamdesetih godina prošog veka po veličini bio dvanaesta kompanija u Evropi i trideset druga u svetu... navodi se između ostalog u peticiji, koja se završava konstatacijom potpisnika:

''Mislimo da je neprimereno da Vojska Srbije na ovakav način uzurpira nešto što je samo delimično njeno i na taj način uništava nešto što je nasleđe svih nas.